
Chiński sposób na glejaka
13 lipca 2011, 10:52Indyrubina, aktywny składnik chińskiego leku ziołowego o nazwie Dang Gui Long Hui Wan, blokuje migrację zarówno komórek glejaka wielopostaciowego, które nie mogą się rozprzestrzenić w innych częściach mózgu, jak i komórek nabłonka, które w takiej sytuacji nie są w stanie utworzyć zaopatrujących guz nowych naczyń krwionośnych.

Co musi się stać, by półkule ze sobą współpracowały?
2 marca 2012, 10:31Przy wykonywaniu różnych zadań jedna półkula jest bardziej aktywna od drugiej. Czemu jednak zawdzięczamy zdolność rozwiązywania bardziej złożonych problemów, które wymagają łączenia danych z obu półkul? Badania na modelu ptasim pokazują, że zależy to od bodźców środowiskowych działających podczas rozwoju płodowego (Nature Communications).

Marihuana szkodzi młodemu mózgowi
28 sierpnia 2012, 10:06Długotrwałe nałogowe używanie marihuany przed 18. rokiem życia ma trwały negatywny wpływ na inteligencję, możliwość skupienia uwagi i pamięć. Do takich wniosków doszedł międzynarodowy zespół naukowców, który zbadał ponad 1000 obywateli Nowej Zelandii

Co fruktoza robi z mózgiem...
2 stycznia 2013, 14:55Badania obrazowe mózgu wykazały, że spożycie glukozy, lecz nie fruktozy zmniejsza dopływ krwi i aktywność rejonów regulujących apetyt. Co więcej, konsumpcja glukozy, lecz znowu nie fruktozy prowadzi do silniejszej subiektywnej sytości (JAMA).

Karmienie piersią chroni przed alzheimerem
7 sierpnia 2013, 13:32Karmienie piersią obniża ryzyko choroby Alzheimera. Naukowcy z Uniwersytetu w Cambridge uważają, że wyjaśnieniem tego zjawiska może być biologiczny wpływ karmienia, np. przywrócenie wrażliwości na insulinę, która znacząco obniża się w czasie ciąży. To istotne, bo przez wzgląd na insulinooporność mózgów osób z tą postacią demencji alzheimeryzm bywa nawet nazywany cukrzycą typu 3.

Zablokowanie naprawy DNA pomaga walczyć z glejakiem
9 kwietnia 2014, 13:45Na UT Southwestern Medical Center wykazano, że zablokowanie mechanizmu naprawy DNA zwiększa skuteczność radioterapii przy glejakach. Glejaki to wyjątkowo złośliwe nowotwory mózgu, charakteryzujące się dużą śmiertelnością.

Interwencja dietetyczna odwraca związane z wiekiem pogorszenie pamięci
27 października 2014, 11:42Flawanole kakao odwracają związane z wiekiem pogorszenie pamięci u zdrowych starszych dorosłych.

Po wstrzymaniu oddechu mniej zaboli
15 maja 2015, 06:32Wstrzymywanie oddechu przed bolesnym zabiegiem, np. zastrzykiem, podwyższa próg bólowy.

Silne nogi = sprawny mózg
13 listopada 2015, 07:36Starsze kobiety, które mają mocniejsze nogi, mają też zdrowszy, sprawniejszy mózg. Do takiego wniosku doszli naukowcy z King's College London po badaniu podłużnym 162 par bliźniaczek z rejestru TwinsUK. W momencie rozpoczęcia studium kobiety miały 43-73 lata.

Sposób na zapamiętanie - ćwiczenia 4 godz. po uczeniu
17 czerwca 2016, 11:02Naukowcy odkryli, że ludzie, którzy ćwiczyli 4 godziny po uczeniu, 2 dni później pamiętali opanowywany materiał lepiej niż ci, którzy ćwiczyli bezpośrednio po sesji albo nie ćwiczyli w ogóle.